Hong Kong & PolarSteps

3 oktober 2018 - Hong Kong Island, Hongkong

* See below for English 😉

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we 3 dagen onderweg en hebben al het een en ander meegemaakt!  😊  We zijn op zondag 30 september rond 13.00 uur, Nederlandse tijd, vertrokken richting Hong Kong waar we na ongeveer 12 uur vliegen rond 06.00 uur Chinese tijd aankwamen. Rond 08.00 uur aangekomen bij ons hotel voor de nacht: Shamrock Hotel in de wijk Kowloon, waar we helaas pas rond 11.00 uur konden inchecken. Daarom eerst een beetje rond gelopen door het centrum en uiteindelijk lekker rustig op een bankje in Kowloon park gerelaxt met uitzicht op fitte Aziatische oudjes die bezig waren met Tai Chi met gezellige Aziatische muziek en vogelgeluidjes op de achtergrond!

Na het inchecken eerst even allebei een beetje bijgeslapen op onze nette, “lekker knusse”, hotelkamer en vervolgens lekker het centrum in. Toen we uit het hotel kwamen bleek het centrum ineens vol te staan met politie agenten en was het centrum autovrij gemaakt en liepen er ineens super veel mensen rond.. Na wat navragen bleek het dat 1 oktober de Nationale feestdag van China is en zou er s’avonds een grote vuurwerkshow zijn langs de boulevard waar we toch al naar toe wilde gaan ivm de dagelijke lichtshow hier. Eenmaal meelopend in de grote stoet naar de vuurwerk show bleek het ineens zo druk te zijn/worden dat zelfs de politie een beetje in paniek raakte en ineens alle wegen blokkeerde met hekken waardoor we ineens geen kant meer opkonden. Doordat nu steeds meer mensen begonnen te dringen waren wij eigenlijk wel een beetje klaar met het wachten op de vuurwerkshow en wilde het liefst gewoon weg en even rustig wat gaan eten. Toen we aan een vriendelijke politieagente vroegen hoe we nu weer terug moesten komen, gaf ze aan dat we nu eigenlijk alleen maar konden wachten want als ze voor ons een hek opzij zou halen, wilden iedereen hier doorheen en zou er “chaos” ontstaan.. Vervolgens zagen we iets verderop andere mensen over een hek heen klimmen waar geen politie stond en hebben wij dit toen ook maar gedaan, want we kregen het een beetje benauwd van al het geduw.

Terug in het centrum leek het hier ineens een stuk rustiger, want de meeste mensen stonden nu bij de Boulevard voor het vuurwerk. Dit vuurwerk en de lichtshow nu helaas niet gezien, maar wel lekker gegeten bij een klein Nepalees restaurantje en nog gezellig over de avondmarkt gelopen. Vervolgens weer terug naar het hotel om niet al te laat te gaan slapen om een beetje in het ritme te blijven.

Volgende dag nog lekker een dagje Hong Kong, omdat we pas rond 21.00 uur, Chinese tijd, hoefden te vliegen naar Nieuw Zeeland. Na het ontbijt eerst uitgechecked en onze koffers hier nog even laten staan en vervolgens richting het klooster van de 10.000 Boedha’s. Dit was een tip die we hadden gekregen van een echtpaar dat we van de zomer in Gran Canaria hadden ontmoet. Ze zeiden dat dit niet echt een toeristische trekpleister is, omdat hier vooral locals heen gaan en daar houden wij juist altijd van. Mooie plekjes die nog niet door het massa toeristme zijn ontdekt!  😉  En dit was absoluut zo’n pareltje, ECHT de moeite waard om te bezoeken als je eens in Hong Kong bent!!

Wij hebben trouwens inmiddels ook een profiel aangemaakt via PolarSteps. Hierop kun je precies volgen waar wij allemaal uithangen en waar deze plekken zich precies bevinden met hierbij dan wat foto’s. We zullen op deze site alles wat uitgebreider beschrijven, maar op de PolarSteps app kunnen we snelle korte updates en wat meer foto’s kwijt en dit kan direct via onze mobiele telefooons dus dat zal wat sneller gaan.

Kijk maar of jullie dit ook leuk vinden om te volgen:

PolarSteps Dutchkiwis

________________________________________________________

Dear All,

Meanwhile, we have been on the road for 3 days and have already experienced a few things!  😊 We left in the direction of Hong Kong on Sunday 30 September around 13.00, Dutch time, where we arrived around 06.00 o’Clock Chinese time after about 12 hours of flying. Around 08.00 we arrived at our hotel for the night: Shamrock Hotel in the district Kowloon, where we unfortunately could only check in around 11.00. That’s why we walked around the centre a bit and finally relaxed on a bench in Kowloon park with a view of fit Asian oldies working on Tai Chi with cozy Asian music and bird sounds in the background!

After checking in, we both had a bit of sleep on our neat, “cozy” hotel room and after we went to the centre. When we came out of the hotel the centre suddenly appeared to be full of police officers and the centre was made car free and suddenly there were a lot of people around .. After some inquiries it turned out that October 1 is the National Day of China and there would be a big fireworks show along the boulevard where we wanted to go anyway because of the daily light show here. Once in the big procession to the fireworks show it suddenly became so busy that even the police got a little panicked and suddenly blocked all roads with fences and suddenly we did not have a way to turn. Because more and more people started to urge, we were actually a little fed up with waiting for the fireworks show and wanted to just go away and have a quiet dinner. When we asked a friendly policewoman how we had to get back again, she said that we could only wait now because if she would put a fence aside for us, everyone would want to go through it and “chaos” would arise. Then we saw some other people climbing over a fence where no police were standing and we did this as well, because we got a bit stuffy from all the pushing.

Back in the centre it suddenly seemed a lot quieter here, because most people were now at the Boulevard for the fireworks. Unfortunately we have not seen this fireworks and the light show, but we had good food at a small Nepali restaurant and pleasantly walked over the night market. Then we went back to the hotel to stay a bit in the local rhythm (adjust for jet lag).
The next day we had a nice day in Hong Kong, because our next flight to New Zealand was around 9:00 PM, Chinese time. After breakfast we first checked out and left our suitcases here and then headed towards the monastery of the 10,000 Buddhas. This was a tip we had received from a couple we had met in Gran Canaria in summer. They said that this is not really a tourist attraction, because mostly locals go here and we always like that. Beautiful places that have not yet been discovered by mass tourism!  😉  And this was absolutely such a gem, REALLY worth a visit if you’re in Hong Kong !!

We have now also created a profile via PolarSteps. You can follow us and where exactly these places are located with some photos. We will describe everything in more detail on this site, but on the PolarSteps app we can deliver quick short updates and some more pictures and this can be done directly via our mobile telephones, so that will be faster. See if you also like to follow this: